språkpolisen anmärker

Jag vet inte hur det började, min språkfascism.
Kanske redan i lågstadiet, eftersom jag är så fruktansvärd korkad när det gäller matte så satsade jag allt jag hade på att bli en äkta språknörd.
I mina skrivböcker från grundskolan till gymnasiet finns inte ETT enda stavfel. Eller jo, ett finns, jag minns det som igår. Jag gick andra klass och hade stavat berättelse med ett Ä för mycket en gång, "Bärättelsen om den elaka grodan".
En röd markering är en för mycket och jag skulle aldrig mer komma att göra ett enda stavfel.

Folk förstår inte varför jag kan bli så upprörd över grammatiskt inkorrekta meningar, särskrivningar eller helt enkelt felstavade ord.
Jag hatar sms-förkortningar i vanlig text, jag hatar dem visserligen hela tiden.

oxå istället för också,
d istället för det,
e istället för är

Jag hatar även när man helt sonika skiter i att skriva ut den sista bokstaven, t.ex "de e inge bra me mej"
Har man kostat på sig två bokstäver kan man lika gärna skriva ut den tredje också och därmed få ett, hörochhäpna, FULLSTÄNDIGT ord!

Jag hatar ord som "mej, dej och juh"
Jag hatar ord som "asså, gu, me, de, ne"

Den här "skrivformen" kan få den tyngsta avhandling att framstå som någon billig jävla trailertrashprodukt.

Och så var det särskrivningarna, dessa djävulens påfund.
Jag ser dem överallt.
BO VÄRD, HÖNS GÅRD, SPRÄTT ÄGG, MORGON ROCK, MAT RO, HUND KOPPEL...
Det är ETT ord ! VAD är problemet ?

Har man dokumenterad Dyslexi är man ursäktad, möjligt om man är av utländsk härsprung och inte lärt sig hantera svenska språket. annars kommer jag fortsätta förutsätta att ni är dumma i huvudet.
På riktigt.

Och för helvete, VÄL stavas V - Ä - L, inte V - E - L - L.

Kommentarer
Postat av: Nils von der hofen

jaag förståår präcis vadd du mänar. jagg hattar oxå fålk såm inte kann stava, jagg fikk berömm av minn svännskalärare över hur dukktig ajgg ärr på stavnning, en äloge til dej såm tar upp dätta vikktiga emne, stöd kampän mot fälstavnningar.

2008-07-06 @ 16:49:09
Postat av: C

hehe Jag kanske borde sluta sms:a till dig, känner det efter detta inlägg, jag vill inte göra dig ond på mig. Jag har ingen dokumenterad bokstavskombination men hur jag stavar speciellt i sms torde göra fröken mycket less på mig:)

2008-07-06 @ 17:01:50
Postat av: Camela

Jäklarns, gäller att passa sej då!..oj ursäkta SIG..;P

2008-07-06 @ 18:28:29
URL: http://vamilla.blogg.se/
Postat av: jing mei

här kommer ett rungande medhåll från die sprachfaschiste herself - läs lite SFDC och bli galen! detta med utländsk härkomst ursäktas ENDAST om de går med på rättning. BO VÄRD och MAT RO är ändå värst!!!

//die sprach-polizei-Führerin

2008-07-07 @ 08:44:46
Postat av: miffo

Haha, vilket härligt inlägg, håller med även om jag inte är helt felfri själv. Jag minns fortfarande mitt enda fel i engelska glosor som jag gjorde i fyran, skrev "wehn" istället för "when" :( det grämer mig än idag!!

2008-07-07 @ 09:34:10
URL: http://fastesson.blogg.se/
Postat av: elin

c ska aldrig sluta smsà mig, då ínnehållet i C`s sms alltid uppväger sms-språket!

2008-07-07 @ 12:44:50
Postat av: Att märka ord är den dummes sätt att få sin röst hörd =)

Precis innan jag hittade in på din blogg såg jag en annons på Blocket. Någon försökte sälja en FOTÖLJ!!!

Sen fick jag frågan om ordet egentligen stavas med e eller i(!!!!!!!). Kanske du kan dra igång en klubb för oss språkpoliser...

2008-07-10 @ 09:50:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0