minnen och skit

saker och ting börjar röra sig!
Jag är på aningens bättre humör,
Allt känns inte skit längre och det var det väl egentligen inte innan heller.

Igår var jag och fikade hos Annelie hela kvällen. Annelie är bra. Hon bjöd på kakor och bullar och kex och thè.
Jag och Annelie har kännt varandra sen vi gick på kyrkis på det glada 80-talet. Därefter har vi gått samma klass i 12 år och båda är lantisungar.
Vi bodde tillsammans där runt 2002, Annelies farfar bodde på nedervåningen av huset, jag och Annelie på övre våningen. Det hela utspelade sig i Löfsåsen, en liten, liten by mitt ute i ingenstans. Du måste köra igenom 6 km skog för att komma dit. Lite som svartlien..

Annelies farfar hette Nils, han gick dessvärre bort 2007.
Nils var rolig och aningen... speciell.

Jag och Annelie byggde under sommaren ut Annelies stall för att få plats med mina två pållar Herman och Pirrbagubben, samt Annelies två ston. ( ja, du läste rätt, vi gjorde det HELT själva med slägga, hammare och spik)

För att kunna bygga ut boxarna krävdes att vi rensade ut det som Nils under hela sin livstid använt som förråd.

Vi lastade det vi ansåg som skräp på en släpvagn, och Nils i sin tur lastade över det på en ny släpvagn.

" Ska ni kast bort e`henne ?? En alles REKTU`N LÅDA MED SPIK!!!"
( och översatt från jämtska till svenska blir det: "Ska ni kasta bort den här ? En alldeles riktigt låda med spik!!)


javisst, vi hade tänkt slänga lådan med spik. Den hade ju bara legat där ute de senaste 40 åren och spikarna i sin tur ( begagnade) hade rostat sönder. Det var ju väldigt oklokt av oss, och slösaktigt! 
VET NI VAD SPIK KOSTAR ???

Men Nils skulle spara han, så han lastade över på sin vagn.
Vagnen stod sedan utanför stallet med en presenning över sig, det blev höst, det blev vinter, det blev vår och sommar igen. Lådan med spik stod plikttroget kvar.

Ett annat minne är då vi om sommaren efter att ha varit ute och ridit både och själva och eventuella hästar svettiga. För att kunna duscha varmt var vi tvugna att be Nils elda lite för att få fram varmvatten. Elda = dyrt!

-"Ska du duscha NU IGEN, duschade du inte i FÖRRGÅR! räck de int om du Blask ta de?"
-"..ja... eh..jag skulle ju helst vilja duscha.."
-"JAHA. *fnys* men då får det inte bli nån lång stund, ingen såndär FEMMINUTERSDUSCH!!"


Det blev många bad i Locknesjön den sommaren.

Om vintern låg det alltid en driva med snö innanför ytterdörren, som dels drivit in utifrån, sedan legat kvar, då det var ungefär lika kallt inomhus som ute. Nils tyckte inte vi hade något större behov av att elda. Själv gick han klädd i helly-hansen dygnet runt."De dug gott"

Sommaren jag spenderade i Löfs gick ut på att sola, supa, bada, rida och ragga.
Det kommer alltid vara min Summer of 69!


Kommentarer
Postat av: annelie

HAHAHAHA HAHAHAHAHA!!!!1!

2008-02-13 @ 19:53:20
URL: http://karinannelie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0